Меню

План урока по английскому на тему степени сравнения прилагательных



Конспект урока английского языка «Степени сравнения прилагательных»
план-конспект урока на тему

Конспект урока английского языка «Степени сравнения прилагательных» с пояснительной запиской и презентацией

Скачать:

Вложение Размер
Урок «Степени сравнения прилагательных» 22.83 КБ
Презентация к уроку «Степени сравнения прилагательных» 381.76 КБ
Пояснительная записка к конспекту урока «Степени сравнения прилагательных» 10.75 КБ

Предварительный просмотр:

«Степени сравнения прилагательных и наречий»

для 1 курсов всех специальностей

Преподаватель Орлова И.В.

Тип урока: комбинированный

Цель урока: контроль усвоения и активизация изученного материала

-активизировать употребление прилагательных в речи, закрепить грамматические навыки по теме «Степени сравнения прилагательных и наречий»;

— воспитывать у учащихся познавательный интерес к окружающему миру, стране изучаемого языка;

-развивать навыки монологической и диалогической речи, мышление, память, логику

— развивать навыки поискового чтения

-развивать интеллектуальные и творческие способности школьников.

I Организационный момент.

T : Good morning, boys and girls! I am glad to see you! Sit down, please!

— Who is on duty today?

— What date is it today?

-Who is absent today?

-Thank you. Sit down, please!

Let`s begin our English lesson.

2. Сообщение темы урока

T : The theme of our lesson is the adjective and degrees of comparison.

Listen to aims: to fix grammar skills about the theme, to make active adjective using in speech, to develop skills of oral speech, to develop skills of searching reading and listening comprehension, to teach you to answer the questions.

II Фонетическая зарядка, актуализация изучаемого материала.

T : Well. How do you characterize the weather using adjectives?

S : The weather is cold and snowy, the sky is overcast. It is nasty.

T : You are right. What season is it now? What month is it now? Well. Look at the board.

There is a text about winter where you can find a lot of adjectives. But at the beginning lets acquaint with unknown words. Open your vocabularies (работа с электронными словарями ABBYY Lingvo).

freezer – морозить, замораживать

III Ознакомление с новым грамматическим материалом

T : Now, listen your task! Find adjective.

The winter months are December, January and February. The winter days are short and gloomy. It often snows and freezes. Winter is a very beautiful season. Some people like it very much. It is pleasant to walk when it is not very cold and it snows.

The ground is covered with snow. The trees and roofs are white with snow too.

I think every season has a charm of its own.

T : Answer the questions, please.

  1. Name the winter months. ( The winter months are December, January and February)
  2. Which is the first? (December)
  3. Is winter a beautiful season? (Yes, it is.)
  4. Is it often snowy? (No, it is seldom snowy.)
  5. What charm has winter? ( Snow)

T : Students, I`m sure that you are clever and you can advise me what select, but I need things which are warmer and bigger . Help me.

  1. Which is warmer? — A coat or a blazer?
  2. Which is bigger? — A house or a castle?
  3. Which is warmer? — Boots or shoes?
  4. Which is bigger? — A ball or the Earth?

T : Well, what adjectives are used in the questions?

P : Warmer and bigger.

T : How can you translate them?

P : Теплее и больше.

T : Настало время озвучить правило образования степеней сравнения прилагательных и наречий.

IV Активизация учащихся в употреблении в речи тематического языкового материала.

T : Now let`s do some exercises to fix our grammar material. Look at your cards. Complete the sentences with comparative degree.

  1. In the city houses are… than in the country. (tall)
  2. In the city rivers are … than in the country. (dirty)
  3. In the country gardens are … than in the city. (big)

T: Well. And now, students, you must find mistakes and correct them.

  1. My new car is fastest than my old one.
  2. London is more big than Oxford.
  3. The Eiffel Tower is the more famous place in France.
  4. Is Rome old than Venice?
  5. Bill is goodest student in the class.
  6. Nick is tallest in his family.
  7. This is a very nicer dress.
  8. The weather today is worser than yesterday.
  9. I am younger then Sam.
  10. Apples are best for your health than sweets.
  11. She is the taller of all.
  12. I think Susan is the beautifulest girl in the school.
  13. Your homework is more hard than mine.
  14. Skiing is one of the more dangerous sports.

T : Now it’s just the time for work on cards. (студентам раздаются карточки со словами, от которых необходимо образовать степени сравнения прилагательных)

Wide, large, deep, bad, beautiful, busy, dirty, good, thin, big, short

Wide – wilder – the widest Thick – thicker – the thickest

Large – larger – the largest Thin – thinner – the thinnest

Deep – deeper – the deepest Big – bigger – the biggest

Bad – worse – the worst Short – shorter – the shortest

Beautiful – more beautiful – Busy – busier – the busiest

the most beautiful Dirty – dirtier – the dirtiest

Good – better – the best

V Текущий контроль грамматического материала

T : Let`s remember proverbs and say where can you meet adjectives.

Пословицы и поговорки.

  1. A bad beginning makes a bad ending.
  2. A broken friendship may be soldered but will never be sound.
  3. A clean fast is better than a dirty breakfast.
  4. A fair face may hide a foul heart.
  5. A good example is the best sermon.

— Плохое начало приводит к плохому концу.

— Разбитую дружбу можно склеить, но она уже не будет крепкой.

— Лучше бедность да честность, чем прибыль да стыд.

— Лицом хорош, да душой пригож.

— Хороший пример — наилучшая проповедь.

VI . Подведение итогов работы урока и сообщение отметок

T : It`s just the time to estimate your work. You girls, were very active today, your marks are excellent. As for you, boys, your work was not so active. Your marks are good. And then, who was passive today I can`t estimate your work. Try more, please.

Источник

План-конспект открытого урока по английскому языку по теме «Закрепление образования степеней сравнения прилагательных. Активизация лексики по теме «Одежда»»

Задачи урока:

  • образовательная – активизировать лексику по теме “Одежда” в речи учащихся, создать условия для формирования грамматических навыков по теме “Степени сравнения прилагательных”
  • развивающая – развить навыки монологической и диалогической речи, развивать мышления, память, логику, цельность высказывания, формировать навыки общения
  • воспитательная – научить учащихся задавать допустимые этикетом вопросы в магазине.

Тип урока: урок-закрепление

Оснащение урока: мультимедиа проектор, игрушки, одежда, карточки со словами, тетради, учебники, мел.

ПЛАН УРОКА

I. Организационный момент

T – Good morning, dear boys and girls!

Good morning, good morning,
Good morning to you,
Good morning, good morning
We are glad to see you!

T – I’m glad to see you too.

б) беседа с классом

How are you getting on?

There is nothing to complain of.

There is nothing to boast of.

Life is going its usual way.

в) беседа с дежурным

— So who is on duty today?

— What day is it today?

— What day of the week is it today?

г) объявление целей урока

II. Речевая зарядка.

1) T – Tell me please, what season is it now? (It’s autumn now)

Let’s remember our poem about autumn.

Autumn, autumn, autumn,
The summer is over,
The trees are bare,
There is mist in the garden
And frost in the air.

2) вопросы об осени и о ноябре

T – Students, Who can tell me what month is it now?

P – It’s November now.

T – That’s right. You can see a text about November on the board.

November is the third autumn month. November is dull. It brings the blast. Cold wind is blowing. The leaves are whirling fast and the trees are bare. The sky is often grey and cloudy. There is frost in the air. Sometimes it snows and there is often snow on the ground. Winter is coming.

  • Which are autumn months?
  • What sort of month is November?
  • What does it bring?
  • The wind is blowing, isn’t it?
  • Why are the trees bare?
  • What color is the sky?
  • Winter is coming, isn’t it?
  • Is there frost in the are?
  • Is there often snow on the ground/

3) рассказ об осени “November” — по цепочке

Now you will tell us about November one by one.

4) рассказ о ноябре индивидуально

Now one of you will tell us about November and add if he/she likes or doesn’t like autumn and why?

As for me, I like autumn because …

I don’t like autumn because .

III. Активизация лексики и указательных местоимений в речи учащихся.

a) T – Students, it’s rather cold outside and we should wear warm clothes, shouldn’t we?

So, look at this table and find out the names of clothes, show them and write down to the board.

s u w y a c g i k n
r t r e t a e w s q
j i r k l m j n o p
i g c o a t a g g h
a h b c u d c e l f
t t v x z s k d o l
b s s q o j e x v p
h f g c u b t r e y
r t k e c d w v s a
f s c a r f c m z o
  1. свитер
  2. перчатки
  3. шарф
  4. носки
  5. пальто
  6. колготки
  7. брюки
  8. куртка

b) Memory Game.(orally)

What would you like to buy in the shop?

I would like to buy …

(Выигрывает тот ряд, который назовет больше слов по теме. Один называет, а остальные помогают. Книги закрыты.)

c) Make up the words from these letters and translate:

kerhicfendah

  1. pants — трусы
  2. slippers – домашние тапочки
  3. jacket- куртка
  4. hat- шляпа
  5. handkerchief- носовой платок

d) Now you’ll get small cards where you are to put the missing letters and translate the word from English into Russian.

Card №1

s _ _ _ _ _ s — __________________

s _ _ _ _ _ r — ____________________

d_ _ _ s — _______________________

h _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ f — ____________

p _ _ _ s — _______________

Card №2

p _ _ _ s — _______________

h – t -___________________

j _ _ _ s — __________________

d_ _ _ s — _______________________

j _ _ _ _ _ t — _____________________

IV. Физкультминутка.

Hands up, hands down,
Hands on hips, sit down,
Stand up,
Hands to the sides,
Bend left, bend right,
Hands on hips.
One, two, three, hop,
One, two, three, stop,
Stand still.

Развитие навыков диалогической речи. Повторение употребления указательных местоимений.

а) Повторение употребления указательных местоимений:

— We have revised the words, the names of clothes. And now you can go to any English shop and ask anything you like, of course if you have money.

— So, imagine that you came to shop. Let’s ask some questions:

Не можете ли вы мне показать:

  • эти белые ботинки
  • эти рубашки
  • это пальто
  • те перчатки
  • ту коричневую юбку
  • те колготки и носки

Can you show me

  • these white shoes
  • these shirts
  • this coat
  • those gloves
  • that brown skirt
  • those tights and socks

б) How would you say in English?

  • Могу я вам помочь? (Can I help you?)
  • Да, пожалуйста (Yes, please)
  • Не могли бы вы мне показать ту юбку? ( Can you show me that skirt, please)
  • Какой размер? (What size?)
  • Это самая дешевая. (It’s the cheapest)
  • Она довольно таки маленькая. (It’s rather small)
  • Померьте эту.(Try this on)
  • Сколько она стоит? (how much is it?)
  • Я думаю, она великолепна. (I think, it’s great)

в) Составление диалога “В магазине”

We said it is autumn and cold now. You should go to the shop and buy warm clothes. You have got 2-3 minutes to get ready. One of you will be a shop-assistant, another will be a customer.

  • Hello!
  • Good afternoon!
  • Can I help you?
  • Yes, please.
  • Can you show me that sweater?
  • What size?
  • Size 38, please.
  • It is the cheapest, the warmest.
  • It’s rather small.
  • Try this on. It’s bigger.
  • How much is it?
  • 10 pounds.
  • I think it’s great.

Well done! You did it! You are very good shop assistants. You can sell clothes well.

V. Развитие грамматических навыков по теме “Степени сравнения прилагательных”

Boys and girls, I think you are very clever and you can advise me to buy these or those things.

(подхожу к “прилавке” и спрашиваю учеников)

  • Which is warmer? A t-shirt or a shirt?
  • Which are warmer? Socks or tights?
  • Which are warmer? Boots or shoes?
  • Which is warmer? A tie or a scarf?

— Какое прилагательное я употребила в вопросе? (warmer) Как переводится слово warmer?

А как будет теплый? (warm), а самый теплый (the warmest).

Итак, какое правило мы знаем?

К прилагательным в положительной степени, состоящим из одного или двух слогов, прибавляется в сравнительной степени -er и в превосходной степени -est .

Положительная степень Сравнительная степень Превосходная степень
cold colder the coldest

Now open your exercise books and write the degrees of comparison of the next adjectives:

  • warm
  • hot
  • big
  • nice

В односложных прилагательных с кратким звуком + одна согласная буква — эта согласная буква удваивается.

  • hot – hotter – the hottest

Буква у на конце прилагательных после согласных меняется на i.

  • happy – happier — the happiest

Буква e на конце прилагательных выпадает

  • nice – nicer – the nicest

Let’s do some exercises:

Exercise 1

What do you think? Answer the questions.

Exercise 2

Complete the sentences:

Example: In the city houses are smaller than in the country (small).

  1. In the city houses are … than in the country. (tall)
  2. In the city rivers are … than in the country. (dirty)
  3. In the country gardens are … than in the city. (big)

— Thanks a lot. We have done a lot of work. But let’s check again if you have understood or not. (conclusion)

VI. Итоги урока.

1) — Чем мы сегодня занимались на уроке?

— Что вы запомнили об образовании степеней сравнения прилагательных?

2) Домашнее задание

Слова с 11-19 на странице 155 выучить на диктант.

Выполнить грамматическое упражнение на карточках.

3) Оценки за урок

The bell has gone. Thanks for your attention.

Источник

Читайте также:  Образовать прилагательные от существительных обозначающих названия животных