Меню

Степени сравнения прилагательных worksheet



Степени сравнения прилагательных

You are here

Степени сравнения прилагательных

Эти игры помогут тебе научиться правильно употреблять прилагательные в сравнительной и превосходной степенях. Играй и учи правила с удовольствием!

Помощь

Чтобы запомнить, как правильно использовать прилагательные в разных степенях сравнения, сыграй в наши игры.

Grammar Rule

Examples

The cat is faster than the mouse, but the cheetah is the fastest.
The dolphin is more intelligent than the dog, but the chimpanzee is the most intelligent.

Remember!

We use comparatives and superlatives to compare things and to say which thing is top in a group. Add ‘-er’ and ‘-est’ for one syllable adjectives. Add ‘-ier’ and ‘-iest’ for two syllable adjectives which end in ‘y’ (and take away the ‘y’). Use ‘more’ and ‘the most’ with other two syllable (or more) adjectives.
one syllable: small – smallerthe smallest
two syllables with ‘y’: happy – happierthe happiest
two+ syllables: beautiful – more beautiful – the most beautiful

Be careful!

The adjectives ‘good’, ‘bad’ and ‘far’ have special forms.
good – better – the best
bad – worse – the worst
far – further – the furthest

We say. We don’t say.

Apples are bigger than grapes. (NOT Apples are more bigger than grapes.)
My father is the tallest in my family. (NOT My father is the most tall in my family.)
This book is more interesting than my homework. (NOT This book is interestinger than my homework.)

Источник

Тренировочные упражнения «Степени сравнения прилагательных»

Односложные и двусложные прилагательные

Положительная Сравнительная степень степень

the eldest the oldest

the most interesting

the most beautiful

Запомните следующие выражения :

Упр. 1. Образуйте сравнительную и превос­ходную степень следующих прилагательных.

Small , long , strong , thick , short , clever , tall , cold , silly , great , red , black , green ,

wide, thin, fat, nice, weak, warm, merry, dirty, high, heavy, deep, dry, clean, brave.

Упр. 2 . Переведите на английский язык.

Майкл старше Питера.

Мария самая красивая девочка в классе.

Мой старший брат умнее меня.

Мой старый друг самый добрый человек в мире.

У Марии самые длинные волосы в школе.

Упр. 3. Раскройте скобки, употребляя тре­бующуюся форму прилагательного.

1. Which is (large): the United States or Cana­da?

2. What is the name of the (big) port in the United States?

3. Moscow is the (large) city in Russia.

4. The London underground is the (old) in the world.

5. There is a (great) number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia.

6. St. Petersburg is one of the (beau­tiful) cities in the world.

7. The rivers in America are much (big) than those in England.

8. The is­land of Great Britain is (small) than Greenland.

9. What is the name of the (high) mountain in Asia?
10. The English Channel is (wide) than the straits of Gibraltar

1. Mike is . tall . Pete.

2. Kate is not . nice . Ann.

3. My room is . light . this one.

4. The house I live in is . old . the one my sister lives in.

5. Sergei is . old . Michael.

6. Nevsky Prospect is more beauti­ful . our street.

7. My composition is not . long . yours.

8 . She is . young . Tom’s brother.

9 . This woman is . good . that one.

10. Exercise No.2 is easier . Exercise No.3.

11 . Nick’s English is not . good . his friend’s.

1 2 . This woman is . young . that one.

13. Kate is . lazy . her brother.

14.The new cinema in our district is much bigger . the old one.

1 5 . This child is not . . small . . that one.

Источник

Степени сравнения прилагательных в английском языке

Часто нужно сравнить какие-то вещи – например, сказать, что один объект лучше или хуже другого, или вообще самый лучший или самый худший, красивей другого или самый красивый, легче или самый лёгкий и т.д.

Сравнительная степень, это когда мы сравниваем – «легче», «труднее», «зеленее», и т.д.

Если слово короткое (один иди два слога), мы просто добавляем окончание -er :

soft (мягкий) – soft er (мягче)
new (новый) – new er (новее)
tender (нежный) – tender er (нежнее)
grey (серый) – grey er (серее)
hard (твёрдый) – hard er (твёрже)
narrow (узкий) – narrow er (уже)

Если слово уже заканчивается на -е , то прибавляем только -r :

large (большой) – large r (больше)
polite (вежливый) – polite r (вежливее)
white (белый) – white r (белее)

Если слово заканчивается на согласную, а перед ней стоит гласная, то согласная удваивается:

big (большой) – bi gger (больше)
fat (жирный) – fa tter (жирнее)
hot (горячий) – ho tter (горячее)
thin (тонкий) – thi nner (тоньше)

Если в конце слова стоит -y , а перед ней согласная, то -y меняется на -i :

Читайте также:  Обособление оборотов с прилагательными

easy (простой) – eas ier (проще)
dirty (грязный) – dirt ier (грязнее)
happy (счастливый) – happ ier (счастливее)

I can’t understand which tablecloth is larger , the green one or the blue one. – Не могу понять, какая скатерть больше, зелёная или синяя.
Who is bigger , an elephant or a whale? Who is heavier ? – Кто больше, слон или кит? Кто тяжелее?

Для длинных прилагательных действует другое правило. Само слово никак не изменяется, но перед ним мы ставим more (более) :

beautiful (красивый) – more beautiful (более красивый)
difficult (сложный) – more difficult (более сложный)
interesting (интересный) – more interesting (более интересный)
effective (эффективный) – more effective (более эффективный)
dangerous (опасный) – more dangerous (более опасный)
useful (полезный) – more useful (более полезный)

I don’t think it to be more difficult . – Не думаю, что это более сложно.
I believe novels will be more interesting for your mother than detectives. – Думаю, романы будут более интересны твоей маме, чем детективы.

Превосходная степень: мы говорим о предмете, что он самый-самый – «самый красивый», «самый простой», «самый опасный», либо «наименее простой, красивый, опасный» и т.д.

К коротким словам добавляем -est . С такими словами почти всегда идёт артикль the .

soft (мягкий) – the soft est (самый мягкий, мягчайший)
new (новый) – the new est (самый новый, новейший)
tender (нежный) – the tender est (самый нежный, нежнейший)
grey (серый) – the grey est (самый серый)
hard (твёрдый) – the hard est (самый твёрдый, твердейший)
narrow (узкий) – the narrow est (самый узкий)

Если слово уже заканчивается на -е , то прибавляем только -st :

large (большой) – the large st (самый большой, наибольший)
polite (вежливый) – the polite st (самый вежливый)
white (белый) – the white st (самый белый, белейший)

Если слово заканчивается на согласную, а перед ней стоит гласная, то согласная удваивается:

big (большой) – the bi ggest (самый большой, наибольший)
fat (жирный) – the fa ttest (самый жирный)
hot (горячий) – the ho ttest (самый горячий)
thin (тонкий) – the thi nnest (самый тонкий, тончайший)

Если в конце слова стоит -y , а перед ней согласная, то -y меняется на -i :

easy (простой) – the eas iest (проще)
dirty (грязный) – the dirt iest (грязнее)
happy (счастливый) – the happ iest (счастливее)

I’m the happiest man in the world today! – Сегодня я самый счастливый человек в мире!
It’s made of the thinnest lace. – Это сделано из тончайшего кружева.

Длинные слова не изменяем, но ставим перед словом most (наиболее) :

beautiful (красивый) – the most beautiful (самый красивый, красивейший)
difficult (сложный) – the most difficult (самый сложный, сложнейший)
interesting (интересный) – the most interesting (самый интересный, интереснейший)
effective (эффективный) – the most effective (самый эффективный, эффективнейший)
dangerous (опасный) – the most dangerous (самый опасный, опаснейший)
useful (полезный) – the most useful (самый полезный, полезнейший)

This information is the most interesting for me. – Эта информация наиболее интересна для меня.
You have chosen the most dangerous way to do it. – Ты выбрал сделать это самым опасным способом.

Бывает, нужно сказать, что предмет не более красивый, умный, и т.д., а менее. Тогда перед словом ставим less (для сравнительной степени) или the least (для превосходной) :

beautiful (красивый) – less beautiful (менее красивый) – the least beautiful (наименее красивый)
difficult (сложный) – less difficult (менее сложный) – the least difficult (наименее сложный)
interesting (интересный) – less interesting (менее интересный) – the least interesting (наименее интересный)
hot (горячий) – less hot (менее горячий) – the least hot (наименее горячий)
busy (занятой) – less busy (менее занятой) – the least busy (наименее занятой)

This exam was less difficult that the exam I had last year. – Этот экзамен был менее сложный, чем тот, который я сдавал в прошлом году.
Sunday is the least busy day for me. – Воскресенье для меня наименее занятой день.

Если слово сложное, состоит их двух элементов, то используем more / most или less / least .

light-minded (легкомысленный) – more light-minded (более легкомысленный) – the most light-minded (самый легкомысленный)
hard-working (трудоспособный) – less hard-working (менее трудоспособный) – the least hard-working (наименее трудоспособный)

She was the most light-minded girl I have ever met. – Она была самой легкомысленной девушкой из всех, которых я когда-либо встречал.

Слова-исключения, у которых свои формы

Слово Сравнительная степень Превосходная степень
good (хороший) better (лучше) (the) best (самый лучший)
bad (плохой) worse (хуже) (the) worst (самый плохой, худший)
little (маленький) less (меньше) (the) least (наименьший, самый маленький)
much (много – с неисчисл.)
many (многие – с исчисл.)
more (больше) (the) most (больше всего)
far (далёкий) farther (дальше – в значении физического расстояния)
further (дальше – в более широком смысле)
(the) farthest (самый дальний)
(the) furthest (самый дальний)
old (старый) older (старше, старее по возрасту)
elder (старше, старее по старшинству в семье)
(the) oldest (самый старый)
(the) eldest (самый старший)
late later (более поздний – о времени)
latter (последний из двух упомянутых)
(the) latest (самый поздний)
(the) last (самый последний по порядку)

It’s the oldest tree in our garden. – Это самое старое дерево в нашем саду.
I need more money . – Мне нужно больше денег.
Yesterday’s game was better than the day before yesterday’s, but today’s one is the best . – Вчерашняя игра была лучше позавчерашней, но сегодняшняя – лучше всех.
It was the worst hotel in my life, it’s difficult to find a worse one. – Это был самый плохой отель в моей жизни, сложно найти хуже.
Tomorrow is our last day in this village. – Завтра наш последний день в этой деревне.

Если слово составное и одна его часть является исключением (из этого списка), то нужно использовать формы этого слова:

good-looking (красивый) – better -looking (красивее) – the best -looking (самый красивый)
little-significant (малозначимый) – less -significant (менее значимый) – the least -significant (наименее значимый)

There is a least-significant difference between these two models. – Между этими двумя моделями существует малозначимое различие.

Источник

Учение с развлечением. Прилагательные и степени сравнения прилагательных

1. Put the following words into the correct columns.

Nouns Verbs Adjectives

Read, girl, interesting, cold, go, boy, sad, map, wall, nice, write, give, old, table, messy.

2. Clap your hands when you hear adjectives.

Sing, rich, animal, beautiful, hot, cat, grey, book, look, tall, short, build, do, long, warm.

3. Read the following adjectives and translate them into Russian.

На карточках написаны прилагательные на английском языке. Учитель показывает карточку, дети хором произносят слово, а затем переводят по одному.

4. «A Magic Box».

На столе стоит красивая коробка, а в ней рисунки детей или картинки, изображающие прилагательные. Дети по очереди подходят к «Magic Box», достают рисунки и называют соответствующее прилагательное. Интерес к игре большой, так как они видят и свое творчествою.

5. «A Magic Box».

Mime a word from your «Magic Box». Guess this word.

Учащиеся поочередно подходят к «Magic Box» и достают карточки с написанными прилагательными. Затем изображают эти прилагательные при помощи мимики. Дети должны догадаться и назвать прилагательное.

Hungry, cold, tired, thirsty, sad, happy, short, tall, fat, thin.

6. Написать подходящие прилагательные к существительным.

Ears (nice, big, little, strange).

Eyes (big, black, little, green, blue, nice).

7. Put the adjectives into the correct columns. You can find some extra words.

Blue handsome long short free black tall brown beautiful cloudy big thin

8. «Be attentive!»

Учащиеся выполняют задание индивидуально. У кажлого листок с фотографией или рисунком человека или животного. В столбик написаны прилагательные. Надо поставить + там, где прилагательное соответствует рисунку.

9. Выберите прилагательные, соответствующие временам года.

Winter hot windy
Spring cold sunny
Summer rainy stormy
Autumn cloudy rainy

10. Read and translate the following text.

Here’s the forecast for the next twenty-four hours:

1. The night will be cloudy but dry.

2. Tomorrow morning there will be rain with strong winds.

3. If you are lucky, you will get some sunshine in the east.

4. And the outlook: it will be warmer and sunny.

11. Complete the drawings.

На доске нарисованы человек или просто лицо (отдельные части лица могут быть не дорисованы). При помощи цветных мелков дети разукрашивают поочередно или дополняют рисунок. Учитель дает предложения на английском языке.

Например: His eyes are green. His hair isn’t short. He has a big nose.

12. Match (name) the opposites of the adjectives.

thick busy
round thin
large wide
short fast
light bad
big square
black small
beautiful heavy
good little
old long
happy white
dry ugly
cheap sad
thin wet
interesting expensive
cold new
easy fat
slow boring
narrow warm
free difficult

13. Find adjectives.

pret ful
beauti ty
fam er
bor ous
clev ing

14. Find adjectives.

Налетел сильный ветер и перемешал буквы в словах. Помогите им найти свое место.

gib — big ckthi — thick codl — cold oodg-good

15. «How do you find my . «

Дети показывают рисунок или какую-то вещь и задают вопрос «How do you find. » Ответы могут быть такими:

Good Bad
It’s very delicious! It’s terrible!
It’s very nice! It’s really bad!
It’s fantastic! It’s not very good!
It’s great! It’s awful!
It’s very good! It’s not very nice!

16. «I wish you to be. «

В этой игре дети говорят друг другу только хорошие прилагательные. Либо дети поочередно говорят друг другу слова, либо передают друг другу какой-то предмет и при этом произносят прилагательные. Это может быть домашнее задание. Дети с удовольствием ищут в словаре слова, которые им необходимы.

I wish you to be . (good, happy, healthy, kind, clever, helpful, brave, honest, sociable, tolerant, generous).

17. «You are so . «

Пости в каждом классе есть свои «проказники». Мы попробуем при помощи прилагательных сделать их добрее и приветливее. К доске выходит ученик, а к нему поочередно подходят его товарищи, дотрагиваются до него и говорят:

You are so . (easy-going, disciplined, calm, good-natured, really friendly . )

18.

SUNFLOWERS

Sunflower Group 1

Sunflower Group 2

Group 1: We are sunflowers.

Group 2: We look like the sun.

Group 1: We grow in a field.

Group 2: We have lots of fun.

Group 1: We are taller than grass.

Group 2: We are shorter than trees.

Group 1: We have many friends.

Group 2: Our best friends are bees.

Group 1: They visit a lot.

Group 2: And then they go home.

Group 1: Even though they leave,

Group 2: We are not alone.

Group 1: We have each other as you can see.

Group 2: We are a happy flower family.

By Carol Pugliano-Vartin

From 25 Just-Right Plays for Emergent Readers

19. NEIGHBORS

Mercury Mars
Uranus Venus
Jupiter Neptune
Earth Saturn
Pluto

The Planets: We are the Planets.

The Sun: I am the Sun.

The Planets: We are the Planets.

The Sun: I am the Sun.

All: We are neighbors in space!

The Sun: I am the Sun.

I am the brightest star in the sky!

All of the planets move around me.

Mercury: I am Mercury.

I live the closest to the sun.

The sun keeps me very warm.

Venus: I am Venus.

People call me the «Evening Star» because I look so bright!

Earth: Well, you may be bright, but

I am Earth, the only planet full of life.

Mars: May be so, but you are not

bright red like me! I am Mars!

Jupiter: Make way for me, mighty Jupiter.

I am the biggest planet of them all!

Saturn: I am Saturn, the most beautiful

jewel in the solar system!

Look at all my rings!

Uranus: I am Uranus. I spin sideways.

That makes me different and special.

Neptune: I am Neptune. I am never alone.

I have my little friend Pluto right

beside me all the time!

Pluto: I may be the smallest planet,

but I am also the coldest!

I am Pluto. Brrrrrrr!

The Planets: We are the Planets.

The Sun: I am the Sun,

The Planets: We are the Planets.

The Sun: I am the Sun.

All: We are neighbors in space!

From 25 Just-Right Plays for Emergent Readers

Read and learn these poems.

1. Honey is sweeter than sugar, 2. Go to the East or go to the West-
Coffee is stronger than tea, Your home is always the best!
Juice is better than water,
You can’t be smarter than me.
3. My paws are very big and strong. 4. I am big and very strong
My tail is very long. And my trunk is very long!
My mane is fine and thick, 5. A bee is always busy.
And I am very big. Its life is not so easy.
6. Spring is green, 7. It’s very cold
Summer is bright, With snow and ice,
Autumn is yellow, But we are very happy,
Winter is bright. Winter is nice.
8. The sun is yellow, 9. Ice is cold but fire is not.
The sky is blue. A circle is round but a square is not.
Now it’s summer, A kitten is weak but a horse is strong.
And the holidays too! A day is short but a year is long.
10. There are eight monkeys at the zoo: The fifth monkey is mad,
The first monkey is mind, The sixth monkey is sad,
The second monkey is wild, The seventh monkey is cold,
The third monkey is small, The eighth monkey is old.
The fourth monkey is tall,
11. Dear Mr. Peep, Your hair is fair,
Your knowledge is deep, Your money is there,
Your advise is wise, Your watch is wrong,
Your news is nice. Your will is strong.
12. I am a soldier I’m an old man But together
Straight and strong. Rather bent, We can go
See the way Can you see Much more easily,
I march along. The way I went? fast or slow.

(From «Первое сентября»)

13. A hare is kind, 14. I am a cat.
A tiger is wild, I am very fat.
A mouse is small, When I am hungry,
A giraffe is tall. I am very sad.

На собственном опыте я убедилась, что ученики выучат гораздо больше прилагательных при помощи стихов и сценок. Кроме того, уроки пройдут эффективнее, если учитель дает интересный и доступный материал.

Источник